Nieuwjaarsexcursie 2018

Zaterdag 20 januari 2018: Nieuwjaarsexcursie

“Waterliniemuseum Fort bij Vechten”

voorafgegaan door

Nieuwjaarsreceptie-brunch

in monumentale boerderij, Restaurant “Vroeg”

Warm afscheid in “De Veldkeuken” landgoed “Amelisweerd” (aan de overkant)

Onze jaarlijkse eerste excursie zullen we centraal in het land gaan houden, in de prachtige landelijke omgeving van Bunnik, vlakbij Utrecht. Dit jaar in nieuwe stijl!

We beginnen namelijk de dag met een heerlijke Nieuwjaarsbrunch in de mooie monumentale boerderij, Restaurant “Vroeg”. Deze dateert uit 1599 en heeft tot 1735 dienst gedaan als herberg. Naar verluidt heeft Willem III hier een nacht doorgebracht. Nu kan men hier al heel vroeg ontbijten en lunchen, en wordt de hele dag door ambachtelijk vers brood gebakken. Hier zal een toost op een mooi nieuw verenigingsjaar worden uitgebracht onder het genot van een drankje “aangeboden door de vereniging”. Ook een uitgelezen kans om elkaar een gelukkig Nieuwjaar te wensen! Restaurant “Vroeg” is makkelijk bereikbaar met OV en parkeren is gratis.

Na de brunch stapt iedereen bij elkaar in de auto en rijden we naar het 1- km verderop gelegen “Fort bij Vechten”, deel uitmakend van de Nieuwe Hollandse Waterlinie, ter verdediging van Nederland. Het fort is gebouwd tussen 1867 tot 1870 en beslaat binnen de grenspalen 23 ha. Er zijn 16 miljoen bakstenen verwerkt in de 22 gebouwen (zoals kruitkamer, reduit, barakken en chambrees) van het fort. Sinds 1996 in eigendom van Staatsbosbeheer. Van 1950 tot 1996 was het fort bij Defensie als opslag in gebruik.

In het fort bevindt zich het Nationale Waterliniecentrum: een uitgebreid informatiecentrum over de Waterlinie, dat bij de opening in oktober 2015 de naam “Waterliniemuseum Fort bij Vechten” heeft gekregen. Op het terrein is een unieke vorm van flora en fauna. Zo leven er vijf verschillende soorten vleermuizen. Bij de aanleg van het fort zijn Romeinse overblijfselen gevonden. In de Romeinse tijd heeft hier Castellum Fectio gestaan. We zullen tijdens onze interactieve ontdekkingstocht door mensen uit verschillende tijden worden meegenomen in hun belevenissen, en o.a. door een maquette ervaren hoe de linie werkt! Door het fort deels in oorspronkelijke staat te herstellen, kunnen we met eigen ogen zien hoe het werkte. Tijdens onze rondleiding, zowel binnen als buiten, kunnen we ons in en om de historische gebouwen verder verdiepen in fortenbouw, het leven van de soldaten, de aanval en verdediging, en de Romeinen die hier eeuwen geleden al een fort stichtten.

Warm afscheid met thee, taartjes en warme glogg in restaurant “De Veldkeuken”, het koetshuis op landgoed “Amelisweerd” (aan de overkant). We sluiten de dag af rond 17.00 uur.

De locaties bevinden zich 400 meter van elkaar vandaan. Als u minder ter been bent, kunnen wij u voorrijden.

Deelnamekosten

Leden: € 29,50; niet-leden € 36,75 in totaal (de entree is ook inbegrepen).

Aanmelden

U kunt zich aanmelden bij Sylvia Schellevis, door te mailen naar activiteiten@znver.nl of bel naar tel.: 020-6935831. Wacht u alstublieft met betalen totdat u de bevestiging hebt ontvangen. U kunt het bedrag overmaken naar bankrekening NL14 RABO 0159 569 168 t.n.v. Zweeds-Nederlandse Vereniging te Oostzaan o.v.v. Nieuwjaarsexcursie

Bereikbaarheid:

• OV, vanaf treinstation Utrecht, bus 41 (10 minuten reistijd) uitstappen halte Amelisweerd
  • Auto, snelweg A12, afrit Bunnik, borden Utrecht volgen, links tegenover bushalte Amelisweerd, Vechten, bevind zich meteen grote boerderij Restarant “Vroeg”.

Parkeren mogelijk bij alle locaties, parkeerterrein Fort Vechten ligt precies tussen “Vroeg” en Fort Vechten in. Op de oprijlaan van Landgoed Amelisweerd kunt u ’s middags parkeren.

11.00 - 12.30 uur Brunch Restaurant "Vroeg"
12.45 - 14.15 uur Waterliniemuseum verkennen
14.15 - 15.45 uur Rondleiding (2 groepen) Fort Vechten binnen en buiten
16.15 uur - 17.00 uur Warm afscheid (glogg, thee & taart) in restaurant "De Veldkeuken", Landgoed Amelisweerd

Optioneel:

• MOA (Museum Oud Amelisweerd) bezoeken (entree niet inbegrepen, op eigen gelegenheid) huis van de kunst in de natuur; 3 collecties in samenhang: werken van Armando, top-100-Rijksmonument landhuis Oud Amelisweerd en unieke Chinese en andere behangsels.
  • Vrij wandelen op landgoed Amelisweerd.