Foto’s: Jan & Ans Matze

Nieuwjaarsexcursie Nederlands Watermuseum Arnhem

“Geraakt door water”

Onze eerste uitstap van het jaar zullen we doorbrengen in Arnhem en wel in en onder het Nederlands Watermuseum in Park Sonsbeek. Nu eens in dit deel van het land.

Het interactief Watermuseum richt zich op informatie over alle aspecten van (zoet) water, zoals waterhuishouding, drinkwater en waterzuivering. Het is gevestigd in de oude Begijnenmolen uit de 15e eeuw, gelegen aan de Sint Jansbeek in het monumentale Park Sonsbeek. Voor de bouw van het museum ondergronds, wat een heikel karwei was, moest er een twee meter dikke betonvloer met zware verankering worden gelegd om de opwaartse kracht van het grondwater te weerstaan.

Schoon, veilig en voldoende water is niet vanzelfsprekend. Elke dag werken we er in Nederland hard aan om ons land te beschermen tegen overstromingen en de zoetwatervoorraad op orde te houden. Dat gaat niet vanzelf en raakt ons allemaal. Met een bezoek aan het museum wordt het waterbewustzijn van ons vergroot of het nou gaat om het risico van onder zeeniveau wonen of om de waarde van zuinig watergebruik. Het leren en beleven zullen samen gaan.  U komt er van alles te weten over dijkbeheer, drink-, -grondwater of watergebruik in Nederland en de rest van de wereld. Hoeveel liter water denkt u dat u per dag verbruikt? Wij zullen ook een vergelijk maken met Zweden.

De permanente missie die het museum zich heeft gesteld, is geen historische of technische presentatie over water maar bezoekers bewustmaken van iets wat we als heel normaal zijn gaan beschouwen: dat er zoet water is. Dat we onze toiletten doorspoelen met drinkwater, maar ook dat een mens voor 60 procent uit water bestaat, waaronder zijn botten en tanden. En dat minder dan één procent van het water dat in ons land door publieke waterdiensten wordt behandeld, wordt gebruikt om te drinken of te koken.

Kortom, het belooft een spetterende dag uit te worden! De kans om elkaar een mooi nieuwjaar te wensen. Komt allemaal!

Toegang gratis met Museumkaart, groepsprijs/Pas 65 € 8,50

Deelnemersprijs leden € 29,95 en niet-leden betalen € 34,95.

U kunt zich aamelden bij Sylvia Schellevis per mail; activiteiten@znver.nl of telefonisch 020-6935831

Wij vernemen gaarne of u eventuele eetwensen heeft en of u een wortel- of appeltaartje wilt eten.

Bij bevestiging van uw deelname kunt u het geld overmaken op de rekening van onze vereniging NL14RABO 0159569168 o.v.v. Arnhem.

Programma

11.00 uur ontvangst met koffie/thee en wortel-/appeltaartje in Grand Café Aan de Beek

11.30 uur waterwandeling door Park Sonsbeek o.l.v. deskundige parkgidsen

13.00 lunch in Grand Café Aan de Beek (buffet met crostini pastrami, crostini brie, soepje, broodje gerookte zalm, kleine salade en een kroketje en koffie/thee/water/melk)

14.00 uur groep wordt gesplitst in 3 groepen: museum highlights/waterproeverij/film the making of … en museumbezoek eigen gelegenheid

14.45 uur wisselen

14.50 uur museum highlights/waterproeverij/film the making of… en museumbezoek

15.35 uur wisselen

15.40 uur museum highlights/waterproeverij/film the making of … en museumbezoek

16.20 uur afsluitende Nieuwjaarsborrel in Grand Café Aan de Beek, met kleine borrelhapjes en een kleine nieuwjaarswens van de Voorzitter onder het genot van een drankje (u aangeboden door ZNV)

17.15 uur einde

Locatie Nederlands Watermuseum

Zijpendaalseweg 26-28, 6814 CL Arnhem

www.watermuseum.nl

Op korte loopafstand van treinstation Arnhem Centraal

Het museum beschikt over 20 gratis parkeerplaatsen . Langs de Zijpendaalseweg en in de zijstraten is (gratis) parkeergelegenheid. Parkeergarage bevindt zich op korte loopafstand van het museum.

Een reactie versturen