Vaartocht met s.s. Furie

Zondag 21 mei: Vaartocht met s.s. Furie

Een uiterst bijzondere beleving met de laatste stoomzeesleper in Nederland!

Vertrek vanuit Maassluis

Op initiatief van onze Secretaris Björn von Ubisch, die ook vrijwilliger is bij Hollands Glorie, gaan we aanmonsteren op de s.s. Furie. Het neemt een week in beslag om de motoren op te starten en daarom is het maar een aantal dagen per jaar mogelijk om met dit bijzondere schip mee te kunnen varen. En wij krijgen de kans!

Van stapel gelopen in 1916 bij scheepswerven v.h. G & H Bodewes in de provincie Groningen, diende ze tot ver in de jaren zeventig als sleepboot voor de papierindustrie in ZWEDEN. Vervolgens werd ze aangekocht voor een rol in de legendarische televisieserie ‘Hollands Glorie’ naar het boek van Jan de Hartog. In 1978 aangekocht door de Stichting ‘Hollands Glorie’ te Maassluis en sindsdien vaart ze weer onder de Nederlandse vlag. Kortom; een uniek stuk industrieel erfgoed, oorspronkelijk gestookt met kolen, later omgebouwd met 2 oliebranders.
We zullen op het schip wegwijs worden gemaakt en uitleg krijgen bij de rondleiding. We blijven op de binnenwateren dus u hoeft niet bang te zijn dat u zeeziek wordt. Bovendien is het schip uiterst stabiel.

Hoe het voelt om met deze stoere stoomzeesleper te varen, gaan we beleven tijdens de vaartocht van 3 uur in en rondom de havens en scheepswerven van Maassluis en Rotterdam. We varen heel dicht langs enorme containerschepen die geladen worden. Ook hopen we dat er een groot passagiersschip aangemeerd ligt.

De vaartocht duurt drie uur en er zal twee keer worden gevaren met een maximum van 20 passagiers. Daarom zullen we in twee groepen worden ingedeeld. We gaan afwisselend varen of een kijkje nemen in de binnenstad van Maasluis. Bij het laatste worden we rondgeleid door een gids van de Historische Vereniging Maassluis.

We kunnen voor eigen kosten lunchen in Grand Café ’t Hoofd . Bij mooi weer op het panorama-terras.

Wij vragen u om nu alvast een keuze te maken wat u graag zou willen hebben voor de lunch. Zie de lunchmenukaart van het restaurant, zodat alles al klaar kan staan. www.grandcafethoofd.nl

Er kunnen maximaal 40 passagiers mee voor deze twee vaartochten, meldt u zich dan ook z.s.m. aan!

U kunt zich aanmelden bij Sylvia Schellevis door te mailen naar activiteiten@znver.nl of bel naar tel.: 020-6935831. Wacht u even met betalen totdat u de bevestiging hebt ontvangen. U kunt het bedrag overmaken op bankrekening NL14 RABO 0159 569 168 t.n.v. Zweeds-Nederlandse Vereniging te Oostzaan o.v.v. ‘Furie’.

Kosten: voor leden € 25, – per persoon en niet-leden € 35, -. Hierbij inbegrepen zit koffie en thee met scheepsbeschuit.

Locatie: (plaats van samenkomst): in de Buitenhaven van Maassluis, om 11.00 uur. Dit kan op de Burgemeester de Jonghkade of Govert van Wijnkade zijn.

Lunchen bij Grand Café ‘Het Hoofd’, Burgemeester de Jonghkade 35, 3143 CC Maassluis.

Een week van tevoren wijst de Havenmeester ons de exacte ligplaats aan, en laten wij het u vervolgens weten, evenals de tijden van het programma en in welke groep u ingedeeld bent.

(informatie hierover volgt)

Rond 17.00 uur drinken we bij Grand Café ”t Hoofd’ een afsluitdrankje (eigen rekening) als de twee groepen weer samen zijn en waar we onze avonturen met elkaar kunnen delen.

Neemt u vooral waterdichte warme laagjes kleding en stevige schoenen mee zodat u het behaaglijk heeft aan boord.
Carpoolafspraak mogelijk.

Vergeet niet uw lunchkeuze door te geven!

Schip ahoy!

Tip: U kunt er een mooi weekend van maken, want zaterdag 20 mei is er ‘De dag van de zeesleepvaart’ met allerlei activiteiten, feestelijkheden en vlootschouw!